måndag 30 maj 2011

Varför ett CV när man har en livmoder?

Just hemkommen efter en heldag i jämställdhetens tecken.
Min nya Idol heter Gertrud Åström, fastän jag gärna kallar henne för Gudrun i olika sammanhang.
Utan fusklapp kan hon rabbla årtal då olika politiska reformer gick igenom, paragrafstycken och rena citat.
Jag som knappt minns vad jag gjorde i förrgår är såklart utom mig av beundran!
Hon är en rockstjärna i ny tappning!

Kvinnor tjänar i snitt 8% mindre än män.
Låter kanske inte som något att bråka över?
Men i rena pengar handlar det om MINST TRE MILJONER KRONOR under ett yrkesverksamt liv.
För den summan kan man köpa 6 hyfsat flotta villor i Norsjö.

Men förutom att det då rent teoretiskt är billigare att anställa en kvinna så finns det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till vid rekryteringstillfället: Kvinnor kan föda barn!

Gertrud höll upp ett utdrag av den demografiska kurvan för Norsjö kommun och pekade på ett stort glapp under kategorin kvinnor i åldrarna 20-35 år, dvs. den ålder då flest kvinnor skaffar alla barn!
Intressant!
Det mest strategiska är alltså att rekrytera unga kvinnor i fertil ålder och erbjuda dem fast jobb snabbt som tusan så att de kan börja producera ungar.

Såg mig omkring i salen och upptäckte att vi endast var tre som ansågs tillhöra den kategorin.
Jag log och kände mig som en guldkalv.
Där satt jag, med möjligtvis hela Norsjös framtid i min livmoder.
Kände att detta absolut kommer användas i nästa lönesamtal.
Om jag inte får bättre arbetsvillkor tar jag min livmoder och går!

Kände att min strävan att späka på CV:t med en massa arbetslivserfarenhet sjönk drastiskt.
Det enda jag behöver skriva i min ansökan är att jag är en fertil kvinna mellan 20-35 och att jag kan tänka mig att föda 2.3 barn (vilket tydligen är idealet för Sveriges fortsatta befolkningsutveckling) i deras kommun, mot att jag får en tokhög lön.

Jag sitter bokstavligen och ruvar på tusentals(?) små guldägg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar