torsdag 28 april 2011

What's in a name...


"..that which we call a rose. A rose by any other name would smell as sweet."
- Shakespeare (för den obildade)

Malin och Joel ska gifta sig och debatten kring vilket efternamn de ska ta pågår för fullt.
Fyrkantig som man är finns det, enligt mig, två eller möjligtvis tre alternativ:
1. Han tar hennes efternamn (vilket är modernt och jämställt),
2. Hon tar hans efternamn (vilket är klassiskt och traditionellt)
3. ELLER så tar de ett släktnamn i rakt nedstigande led (vilket är mer ovanligt... men inte att förkasta).

De är mer inne på alternativ nummer fyra; Ett helt EGET namn.
Ett hitte-på namn...!
Jag kände genast att jag sålt mig själv alldeles för billigt som tog Östlund ba rakt av!

Flera förslag lades fram:
  • Herr och fru Jämställd
  • Herr och fru Superhjälte
  • Herr och fru Slasktratt (bara för att anspela på den nya enhet vi nu alla tillhör på kommunen)
  • Herr och fru Bitar...(mitt förslag) Tyckte att Malin och Joel-Bitar klingar bra och bekant. 

Sofie uttryckte en önskan om att i framtiden kanske anta efternamnet "Turkotte". Sofie... Turkotte!
 Blev själv lite sugen på det efternamnet faktiskt.
Det sätter liksom tonen för hur man vill bli uppfattad av sin omgivning.

Efter en lång och utdragen diskussion, där några förslag övervägdes längre än andra, kom vi fram till:
Herr och Fru Bitar
Joel protesterade högljutt och bestämt.
Jag säger... sug på karamellen.
Håll dörren lite på glänt.

Man kan tycka att valet av efternamn inte spelar någon större roll.
Jag vill å det bestämdaste hävda motsatsen!
Anledningen till att man inte tagit sig längre i livet än så här beror med största sannolikhet på att jag vuxit upp som Ida Nilsson. Jag var dömd redan från början till ett liv som medel-svenne med 1.6 barn, radhus och Volvo.
Hur många Sångerskor, Skådespelerskor, VD:ar, Stadsministrar, Prinsessor och miljonärer känner ni till som heter Nilsson i efternamn? (Charlotte Nilsson räknas inte!)

Jag hade förmodligen haft större chans att komma upp mig i smeten om jag hetat något som  Gyllenhielm, Firestone eller Dior.

Tack för inget mamma!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar