torsdag 5 augusti 2010

Skicka vidare

För ett antal år sen, tio för att vara mer exakt, kom en film ut med titeln "pay it forward" eller "skicka vidare" på svenska. Den handlar om en tolvårig pojke som får i uppdrag av sin lärare att försöka förbättra världen som en del av ett socialt experiment. Detta uppdrag består i att för varje god gärning någon utför gentemot honom, ska han i sin tur utföra en god gärning gentemot tre andra individer och på så sätt sprida godhet i världen.... 

En riktig näsduksrulle med andra ord.

Igår fick jag erfara att det faktiskt fungerar! Efter en låååång runda på stan kände jag att all pepsiläsk jag druckit under dagen hade passerat mitt system och ville UT! Och även fast jag är av den fasta åsikten att man inte ska behöva BETALA för att uträtta sina behov (särskilt som vi inte har några andra lagliga alternativ) såg jag ingen annan utväg än att gräva fram en femkrona längst ner i väskan och ställa mig i kö. 

Efter en stund hör jag hur vredet till en utav toaletterna vrids om och en ung man kliver ut. Men istället för att snabbt släppa taget om dörren med en demonstrativ "om jag har betalat ska du minsann också göra det"-mentalitet, stannar han upp och ser sig omkring.
- Är det någon här som behöver gå på toaletten? undrar han och trevar med blicken över folksamlingen utanför. Ingen ger sig tillkänna så jag kliver varsamt fram, förstummad av denna vänliga gest.

När jag var färdig beslöt jag mig för att följa hans exempel, öppnade dörren och såg mig omkring. Utanför stod många ivriga kandidater och det kändes gott ända in i själen att jag kunde bespara en äldre dam fem kronor som hon nu kan spendera på något roligare.

Kanske blev denna äldre dam lika glatt överraskad av min gest som jag blivit några minuter tidigare och därav bestämde sig för att hålla upp toalettdörren för nästa besökare? Kanske har jag nu startat en kedja av goda gärningar som i slutändan leder till en bättre värld? Tanken kittlar fint i magen.....

Dalai Lama släng dig i väggen!

2 kommentarer:

  1. jag önskar en uppföljning om din vighet... gärna med bild. ;)

    SvaraRadera
  2. Hahaha... hoppades att alla skulle ha glömt mitt vighetslöfte vid det här laget. Men självklart har du minne som en ELEFANT! Okej... får väl stretcha lite och se hur långt jag kommer.

    SvaraRadera