tisdag 21 december 2010

Det bästa med julen är.... DEL 2


Maten.
Har iofs kommit fram till att julbord nog inte är min grej.
Ett klassiskt julbord, enligt mig, består av:

Skinka 
Köttbullar
Revbensspjäll
Kalvsylta
Prinskorv
Rödbetssallad
Mimosasallad
Gravad lax med hovmästarsås
Janssons frestelse
Lutfisk med vitsås
Leverpastej
Kokt potatis
Sill

Vad jag anser vara ätbart av detta kan räknas på en hand.
Jag menar... kalvsylta?! Bara namnet borde ju få en att tänka ett varv till....
Att sylta en kalv kan ju aldrig va okej!
Nä tacka vet jag tunnbröd doppad i kokande flott!
DET är vad jag kallar mat!

På julbordet på Le Garage i söndags stod även HAR-SYLTA på menyn.
Var ändå tvungen att smaka såklart och kunde snabbt konstatera att det var precis så äckligt som det låter.
Lyckades ändå slå mitt eget bufférekord genom att gå hela fyra varv, och då har jag inte räknat med alla gånger jag skickade Rickard att hämta dessert åt mig.

För när desserten är så här liten tycker jag inte att det räknas som en fullvärdig portion.

Observera att man knappt täckt botten av burken!


Jag vill även poängtera att burken inte var större än en tändsticksask... typ.

Så det bästa med julen är kanske inte maten ändå.
Och en fråga alla bör bära med sig är: var på kalven sitter syltan egentligen? Och är det så mycket bättre att äta grisröv..... egentligen?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det mesta på julbordet är ganska äckligt... speciellt allt som ska syltas. Jag tror det finns en anledning till varför det ska syltas..

    SvaraRadera
  2. Kom förresten att tänka på en av mina mysigaste jular. Den var när vi bodde i samma by och sammanstrålade på kvällen. Puss på dig gogumma!

    SvaraRadera