tisdag 29 juni 2010

Kovändning


Visst är det fascinerande hur vi ibland använder oss av ord som är helt absurda!? Kovändning är just ett sådant ord som jag använt mig av rätt flitigt på sista tiden och började därför fundera över vart det egentligen kommer ifrån?

Efter att ha googlat lite fann jag följande beskrivning:

"En kovändning är en liknelse som innebär en tvär växling i åsikt eller handling, som kontrasterar skarpt gentemot tidigare ställningstaganden.
Själva liknelsen kan referera till den tvära eller osmidiga vändning en ko kan åstadkomma och vill i överförd betydelse peka på plötsliga kursändringar, som indikerar ostadighet och bristande konsekvens"

 Vänd mig om du kan!

Har insett att jag själv är en riktig "kovändare". Det senaste beviset på det är kungabröllopet, ja till och med monarkin i sin helhet!
Jag har grymtat över tidningsrubrikerna, fnyst åt prinsess-pralinerna på konsum, hånat den svenska rojalistföreningen och gormat över bröllopets belastning på statskassan. 
Hade man kunnat gå ur monarkin hade jag stått först i kön. Men så kom bröllopsdagen..... Det regnade ute och fantasin tröt. Tre timmar senare fann jag mig själv ömsom skrattande, ömsom gråtande framför TV-apparaten. 

Efter en pizza-paus med gummorna på jobbet återupptog jag bröllopsbevakningen med samma entusiasm. Jag kunde för mitt liv inte begripa var detta nyfunna intresse kom ifrån, jag OGILLAR ju monarkin! Men så kom jag på att jag ju själv ska gifta mig snart..... Kan det ha med saken att göra? Ganska troligt med tanke på att jag fullkomligt bombarderade Rickard med sliskiga kärleks-sms efter det.

Men vad det nu än beror på är jag numera FÖR statsskicket monarki. Att den på något sätt skulle utgöra ett hot mot demokratin anser jag vara helt befängt! Kungen har ju ingen politisk inverkan på landet över huvud taget. Fast visst kan jag hålla med om att kungafamiljen har en hög timpenning i förhållande till arbetsinsats. 

Men i slutet av dagen skulle jag aldrig byta min lilla tvåa mot deras enorma guldbur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar