onsdag 9 juni 2010

Baka baka moderkaka!


Så har då äntligen lille Adam behagat komma ut. Eller det var väl kanske snarare vad han INTE behagade göra eftersom man tillslut fick plocka fram honom med våld. Men säg den saga som inte har ett lyckligt slut, Adam är förstås jättesöt och säkert värt besväret.....?

Själv har jag svårt att föreställa mig en smärta värre än att slå lilltån i sängkanten, och tur är väl det annars skulle nog jag, och många med mig, förbli barnlös. Kan tänka mig att man i framtiden skulle kunna använda sig av en barna-födar-simulator för att hindra överbefolkning i världen.

Så hatten av för alla mödrar, särskilt för dem som inte låter sig avskräckas av blod, slem och jätteblöjor! För dem som vågar tala om vad som VERKLIGEN försiggår och slår hål på myten om ett rosa skimmer. 
Jag kommer nog att ha en väldigt restriktiv inställning gentemot det som kommer ut ur mig; kan jag inte klä det vill jag inte se det! Men så finns det Rebecca.... Jag antar att hon hade en inneboende fascination för moderkakor eftersom hon efteråt bad att få se sin. Barnmorskan, lyrisk över denna förfrågan, svarar att man redan gjort sig av med den, dock hade hon sett en moderkaka ligga alldeles utanför rummet. 
"Jag antar att det är din, men om det inte är det kan vi ta den ändå...." sa hon och skuttade iväg.

Jag gillar kakor. Blåbärskakor, hallonkakor och chokladkakor.
Jag gillar att baka kakor. Mjuka kakor, hårda kakor och sega kakor.
Kan sitta i timmar och leta inspiration i tidningar, böcker och internet. Googlar man kan man hitta alla möjliga spännande recept..... ja, även på moderkaka! 

RECEPT:
Moderkaksfilé med vitlökspotatis

600 g moderkaka, helst mellanbiten.
2-3 msk smör
2 tsk salt, vitpeppar
10-12 potatisar
50 g smör,
1 vitlöksklyfta
½ dl hackad persilja

Gör såhär:
1. Dela moderkakan med en vass kniv i två mumsiga filébitar. Bryn i matfett. Först i hög temperatur så att det blir en knaprig stekyta (moderkakor har annars tendens att trasas sönder i stekpannor). Krydda.

2. Minska värmen och låt filén steka under lock i fem minuter. Vänd en gång under stekning. Moderkakan bör vara röd inuti då man skär upp den.

3. Ta upp de båda filérna och häll ½ dl vatten i stekpannan. Vispa ihop en mumsig moderkakssky.
4. Potatisgratängen görs på vanligt vis. Skiva potatisen i tunna skivor. Salta, peppra. Blanda persiljan och smöret och kleta smeten över potatisarna innan du sätter in den i ugnen, 275 grader i sju minuter.

Bon Apetit!!

1 kommentar:

  1. Oh herre gud!!!

    Din regel om "kan jag inte klä det vill jag inte se det" är mer efter min smak.

    SvaraRadera